Een Eerste Kennismaking met Design Thinking

Hackathons, Challenges, Makathons, Ecothons: Allerlei soortgelijke vormen om levensechte uitdagingen op te lossen in intensieve sprints van enkele dagen of zelfs meerdere weken, aan de hand van verschillende tools en principes. Mensen van alle disciplines, talenten en levensvisies bundelen hun kracht om problemen en oplossingen te onderzoeken en zo tot verrassende innovaties te komen. Om de impact van Hackathons zo groot mogelijk te maken, is het belangrijk om eerst kennis te maken met Design Thinking.

Het proces van een Hackathon neemt de deelnemende teams, coaches van de innovatieteams en toeschouwers mee door de eerste fase van het Design Thinking proces. Organisaties uit de samenleving, zoals gemeenten en bedrijven, krijgen in hun dagelijkse werk regelmatig te maken met uitdagingen. Deze uitdagingen hebben veelal betrekking op verschillende transities en onze veranderende wereld. Met name jongeren, die een kritische en frisse blik op de wereld hebben om zich heen, kunnen bijdragen aan het oplossen van deze complexe vraagstukken. Bovendien ontstaat hiermee voor deze jongeren een leercontext gebaseerd op real life: Een leeropdracht van betekenis, die je de kans biedt om impact te maken en je te oriënteren op interessante werkvelden.

In Design Thinking leert men anders te kijken naar het oplossen van uitdagingen. Het vraagt je om zo kritisch, bijdehand en eigenwijs mogelijk te zijn. Om op die manier te ontdekken hoe je optimaal kunt inspelen op verborgen behoeften en hoe je oplossingen kunt ontwerpen waar je werkelijk in gelooft. Hierin staan vrijheid en zelfregie centraal, zodat creativiteit kan bloeien. In een Hackathon kan dat voor veel jongeren (en docenten!) anders aanvoelen dan de schoolse omgeving die zij gewend zijn. Om te zorgen dat zowel jongeren als coaches de essentie en de vrijheid van een Hackathon kunnen ervaren, is een goede voorbereiding van groot belang.

Om scholen en hun leerlingen/studenten van tevoren precies te laten ervaren wat de kern is van Design Thinking en Hackathons, heeft DOON de Gamified Design Thinking Workshop ontwikkeld. In deze workshop doorloop je alle 8 stappen van de triple diamond (een veelgebruikte uitbeelding van het Design Thinking proces) en ga je van een zelfbedachte uitdaging naar een krachtige pitch over je creatieve oplossing in slechts 9 minuten. Door de korte en speelse vorm van deze oefening, word je uitgenodigd om alle ideeën en al je enthousiasme op tafel te gooien. Omdat je weinig tijd hebt om kritisch te zijn op jezelf, krijg je juist de volledige ruimte om kritisch te zijn op de inhoud en je over te geven aan het moment. Bovendien valt er nog wat te winnen als je oplossing op de eerste plaats eindigt, wat een spannend element van competitie met zich meebrengt. Net een echte Hackathon dus.

Kortom: De workshop is een leuke, laagdrempelige manier om voor het eerst te ervaren en precies te leren waar het allemaal om draait in onze methodieken en wat je kan verwachten bij de Hackathon. Dit is bevestigd door de razend enthousiaste gezichten van leerlingen die dit hebben mogen mee maken.

Deze “demo” kan ook gebruikt worden om erachter te komen of het gebruik van Design Thinking interessant is voor jou. Heb jij in je werk te maken met complexe uitdagingen en wil je hierin ondersteund worden? Ben jij dé pionier van de school en wil je met je leerlingen aan de slag met levensechte challenges? Wil jij graag impact maken, aanhaken bij een Hackathon of zelf iets organiseren? Neem contact met ons op en dan helpen wij je verder.

Meer weten over Hackathons? Klik hier.

Vorige
Vorige

Vrij leren in en buiten de Hackathon

Volgende
Volgende

Voedselverspilling Challenge: Breng de uitdaging naar je klaslokaal