ChatGPT als AI Coach: De Toekomst van Design Thinking in het Onderwijs

In het hedendaagse onderwijs wordt steeds meer nadruk gelegd op probleemoplossend denken, en de Design Thinking methode speelt hierin een centrale rol. Of het nu gaat om hackathons, klasprojecten of bredere uitdagingen, jongeren worden uitgedaagd om innovatieve oplossingen te vinden voor reële problemen. Hierbij speelt de rol van de coach een cruciale rol. Maar, wat als deze coach een geavanceerde AI-chatbot zou zijn? Met die intrigerende vraag is ons Erasmus+ project gestart.

Een Kijkje in #TAKO

We hebben recentelijk #TAKO gelanceerd, een project dat onderzoekt hoe AI-coaching via ChatGPT teams kan begeleiden in hun Design Thinking avontuur. In een reeks blogs zullen we onze vorderingen, inzichten en de ontwikkelingen rondom #TAKO delen. In dit artikel lichten we enkele kernbevindingen uit ons literatuuronderzoek toe en hoe deze hebben bijgedragen aan het design van #TAKO.

Belangrijke Literatuurinzichten

Ons literatuuronderzoek heeft zich gefocust op:

  1. Technische aspecten van TAKO.
  2. Toepassingen van AI-chatbots, ofwel conversational bots, in het onderwijs.

Uit het onderzoek blijkt dat chatbots potentieel hebben om teams zelfstandig het Design Thinking proces te laten doorgaan, zowel binnen als buiten educatieve settings.

Een greep uit de geraadpleegde literatuur:

Onderzoek van Park (2023) waarin 25 ‘agents’ op basis van een LLM (ChatGPT) met elkaar communiceren en zo een virtuele samenleving vormen. Het resultaat is een geloofwaardige simulatie van menselijk gedrag. Technisch is het een knap staaltje ‘prompt engineering’.

Van Regelgestuurde naar LLM Chatbot

We overwogen aanvankelijk een regelgestuurde chatbot. Deze werken vaak met vooraf gedefinieerde "verhalen" die reageren op gebruikersintenties. Echter, met de introductie van ChatGPT door OpenAI, een Large Language Model (LLM), zagen we nieuwe mogelijkheden. LLM's kunnen verbazingwekkend goed inspelen op gebruikersvragen door hun omvangrijke training met data.

Het Prototype in Actie

Ons eerste prototype van #TAKO werd uitgetest tijdens een open dag bij het Nova College in Hoofddorp. De feedback was veelbelovend, hoewel er ruimte was voor verbetering. Zo zagen we de noodzaak om binnen teams één centrale #TAKO-coach te hebben om verwarring te voorkomen.

Een screenshot van het tweede prototype van #TAKO. Je ziet in deze korte interactie al dat ChatGPT geïnstrueerd is om als coach op te treden voor een team dat een Design Thinking proces doorloopt.

De Toekomst van #TAKO

Onze ervaringen en recente literatuur tonen aan dat een LLM, zoals ChatGPT, een veelbelovende basis biedt voor #TAKO. Goed opgezette instructies kunnen LLM's sturen, terwijl de inherente creativiteit behouden blijft. Dit kan leiden tot een chatbot die uitstekend in staat is teams door het Design Thinking proces te begeleiden.

Wat komt er aan?

De komende maanden gaan we verder met de ontwikkeling van #TAKO. Testen staan gepland met studenten van middelbare scholen in Nederland en België. Er staan ook diverse hackathons in de planning waar teams kunnen kiezen om met #TAKO te werken.

Ben jij docent in het voortgezet onderwijs of het mbo en wil je meedoen met het testen van @TAKO of wil je #TAKO in je klas of project implementeren? Neem contact op met Berry Groenendijk of Joos van Cauwenberghe (formulier onderaan de pagina).


English version

ChatGPT as an AI Coach: The Future of Design Thinking in Education

Modern education is increasingly emphasizing problem-solving thinking, with the Design Thinking method playing a pivotal role. Whether it's hackathons, classroom projects, or broader challenges, young people are being challenged to find innovative solutions to real-world problems. In this, the role of the coach is crucial. But, what if this coach were an advanced AI chatbot? With this intriguing question, our Erasmus+ project began.

A Glimpse into #TAKO

We recently launched #TAKO, a project exploring how AI-coaching via ChatGPT can guide teams on their Design Thinking journey. In a series of blogs, we'll share our progress, insights, and developments surrounding #TAKO. In this article, we highlight some key findings from our literature review and how they contributed to the design of #TAKO.

Important Literature Insights

Our literature review focused on:

  1. Technical aspects of TAKO.
  2. Applications of AI chatbots, or conversational bots, in education.

The research indicates that chatbots have the potential to enable teams to autonomously undergo the Design Thinking process, both within and outside educational settings.

A selection from the consulted literature:

From Rule-based to LLM Chatbot

We initially considered a rule-based chatbot. These often work with predefined "stories" that respond to user intentions. However, with the introduction of ChatGPT by OpenAI, a Large Language Model (LLM), we saw new possibilities. LLMs can remarkably address user queries due to their extensive training with data.

The Prototype in Action

Our #TAKO prototype was tested during an open day at the Nova College in Hoofddorp. The feedback was promising, though there was room for improvement. For instance, we saw the need to have one central #TAKO-coach within teams to avoid confusion.

The Future of #TAKO

Our experiences and recent literature suggest that an LLM, like ChatGPT, offers a promising foundation for #TAKO. Well-set instructions can guide LLMs while maintaining their inherent creativity. This can lead to a chatbot capable of excellently guiding teams through the Design Thinking process.

What's Next?

In the coming months, we will continue the development of #TAKO. Tests are scheduled with high school students in the Netherlands and Belgium. Several hackathons are also on the agenda where teams can opt to work with #TAKO.

Are you a secondary education or vocational training (mbo) teacher and want to implement #TAKO in your class or project? Contact Berry Groenendijk or Joos van Cauwenberghe (user form at the bottom of the page).