Hoe te beginnen met stap voor stap innoveren

Over hoe je innoveert zijn de specialisten het wel eens: innoveren doe je stap voor stap. Zet kleine stapjes op weg naar je punt op de horizon, je visie. Zet kleine stapjes die je nú kan zetten. Met de middelen die je nú hebt. Met de mensen die je nú kent. En vooral met het risico dat je, met de kennis van nu, nú acceptabel vindt om te nemen.

Dat klinkt eenvoudig. En toch kun je duizend en één redenen bedenken die je als individu of als organisatie tegenhouden om daadwerkelijk over te gaan tot actie. Uiteindelijk gaat het om veranderen van gedrag. Wat verandering van gedrag in de weg staat, is dat mensen en organisaties een natuurlijke weerstand hebben tegen verandering.

Het onderzoeksgebied van de positieve psychologie (zie Shawn Achor en Ben Tiggelaar) houdt zich bezig met hoe mensen hun gedrag kunnen veranderen. Shawn Achor laat zien dat het een mythe is dat gelukkig zijn komt op het moment dat je succes behaald hebt. Onderzoek toont aan dat het juist andersom is. “Happiness” en "gelukkig zijn" is een voorwaarde voor het behalen van succes. Okay, maar hoe word je dan vooraleerst gelukkig? Het goede nieuws is dat gelukkig zijn iets is wat je kan leren. Het is een vaardigheid die je kan trainen. En hoe meer je traint hoe beter je wordt in "gelukkig zijn" en in het hebben van een positieve kijk op de wereld.

Gedrag veranderen betekent vooral eerst bepalen welk gedrag je wilt bereiken (zie Icek Ajzen via Ben Tiggelaar). Bij jezelf en/of bij een ander. En daarna kun je gaan “sturen” op dat gewenste gedrag. Door bijvoorbeeld barrières die in de weg staan om dit gedrag te vertonen weg te nemen of in ieder geval zo laag mogelijk te maken.

Stel je wilt iedere ochtend een rondje hardlopen om aan je conditie te werken. Maar, ‘s ochtends zijn er vele redenen om niet op te staan en te gaan hardlopen. “Het bed is lekker warm”, “ik kan mijn schoenen niet vinden”, “het is koud”, etc. Je kunt de barrière om te gaan hardlopen kleiner maken door de eerste paar dagen met sportkleding en je sportschoenen al aan in bed te gaan liggen en slapen. Je hebt ‘s ochtends dan al veel minder reden om niet te gaan hardlopen. Na een aantal dagen heb je het patroon doorbroken en ga je hardlopen. Door weer en wind. Het is een nieuwe routine geworden.

Het gaat bij gedragsverandering niet om wilskracht, maar het gaat erom dat je vaste patronen langzaam maar zeker probeert om te buigen. En dat is een kwestie van doen. Herhaling, totdat zich een nieuw patroon heeft gevormd. Slimme psychologische hulpmiddelen helpen je om dat nieuwe patroon te bereiken.

Gedrag van anderen veranderen is vooral een kwestie van zélf het juiste gedrag laten zien. Goed voorbeeld doet goed volgen. In teams werken maakt gedragsverandering gemakkelijker. Omdat je als team elkaar kan steunen in het gedrag dat je als teamleden graag van elkaar wilt zien.

DOON helpt ondernemers en organisaties die willen innoveren of grote veranderingen willen brengen om tot actie te komen. We nemen een deel van de duizend en één redenen om niet te innoveren weg. Dat doen we door innoveren heel praktisch uitvoerbaar te maken. Wij leveren het materiaal en een bijbehorende gestructureerde aanpak om stap-voor-stap te innoveren binnen bestaande organisaties.

Wat wij geleerd hebben is dat je nog zoveel kan vertellen over hoe je innoveert, het is vooral een kwestie van doen. En we proberen dan ook bij elke gelegenheid ondernemers en medewerkers van organisaties vooral zélf met het materiaal en de methode aan de slag te laten gaan. Doen is leren, leren is doen.

Maar leren doe je vooral ook in een “veilige” omgeving, waarin "falen" is toegestaan. Een omgeving waarin je kan oefenen met nieuwe technieken, nieuwe vaardigheden. 

Daarom hebben we een serious game ontwikkeld. In de game“A day in the life of a startup”, kun je in één dag ervaren hoe je, als bestaande organisatie, innoveert als een startup. Een aantal kleine innovatieteams gaan aan de slag met het uitwerken van een idee. In korte seminars die gedurende de dag gegeven worden maken de innovatieteams kennis met de belangrijkste stappen in het innovatieproces. In de game zijn klanten aanwezig waar je jouw idee, product of dienst kan toetsen. En er is zelfs een investeerder in de game aanwezig waar je (fictief) geld kan ophalen om jouw product of dienst mee te ontwikkelen. Aan het eind van de dag presenteert ieder team zijn product en/of dienst. En natuurlijk is er een winnaar die dag!

Het leereffect van deze serious game blijkt heel groot te zijn. De deelnemers aan de game zijn enthousiast en zijn heel positief over wat ze die dag geleerd hebben. Niet alleen over de creatieve technieken die ze hebben toegepast, maar vooral ook over het werken in teamverband en de spanning en het plezier dat dit met zich meebrengt. Regelmatig zit het management van een organisatie in de jury bij het beoordelen van de presentaties. En zij zijn altijd positief verrast door de kwaliteit en de orginaliteit van de producten en diensten én het onderliggende business model die worden gepresenteerd door de deelnemers.

Maar belangrijker nog: doen zet aan tot actie. De serious game“A day in the life of a startup”, zet aan tot actie. Deelnemers en organisaties zien wat je in één dag kan bereiken. Ze zijn een drempel over geholpen en komen in actie om innovatie en het brengen verandering daadwerkelijk te gaan organiseren in hun organisatie. Kortom, een barrière om in actie te komen is weggenomen!